Uncategorized

Uus elustiil/katse?!

Ma ei tea kuidas teiega on, aga meil kulub tõenäoliselt kõige rohkem raha toidule. Paraku kulub seda kuhjaga, seetähendab et rohkem kui meil vaja oleks. Tüüpiline on, et kui minna poodi piima järele siis ostad veel banaani, juustu, sinki ja kohukest. No see oli näide. Niisiis, kui ma ükskord kolmandat korda päeva jooksul poodi läksin (sest iga kord olin unustanud midagi osta) tuli mul mõte- teeks nimekirja kogu nädala söögist ja käiks korra nädalas poes.

Kuna ma pole sellist korraldust varem proovinud siis on see ühtlasi ka katse, kas me saame sellega hakkama? Aga miks üldse sellist asja proovida? Esiteks sellepärast, et siis kaovad emotsiooniostud. Kui osta asju kindla nimekirja alusel siis ei tohi anda oma isudele järele. Kuna nädala sees rohkem poodi ei lähe siis pole nende jaoks ka lihtsalt võimalust. Teine põhjus ja vist ka olulisem- tervislikkus. Kui teha läbimõeldud menüü terveks nädalaks ja koostisosad on enne ette ostetud siis on kergem ka menüüst kinni pidada. Kas pole nii?

Esimene asi, mida tuleks teha on inventuur olemasolevate asjade seas. Ehk tuleks koristada külmkapp ja kuivainete sahtel. Tulemuste alusel koostada menüü. Minu jaoks on keeruline, et ma pole ju üksi. T on harjunud sööma hommikuks võileibu. Samuti armastab ta väga kiirtoitu. Nüüdsest peab ta loobuma mõlemast. Tegelikult talle väga maitseb toorpuder ning ta on vast õnnelik, et ma seda talle igaks hommikuks teen.

Hommikusöögiga on lihtne.  Puder. See kõige tervislikum, lihtsam ja odavam. Vahet pole kas toorpuder või tavaline soe puder. Puder tuleb muuta vaheldusrikkaks, siis ei tüdine nii ruttu ära. Pudrusorte on nii erinevaid ning peale võib panna puuvilju, marju, moosi, pähkleid, seemneid ja miks mitte ka võisilm? Hommikusöögiks passib ka muna igas asendis. Ja muidugi ei tohi unustada smuutisi, mis sobib nii hommikusöögiks või vahepalaks. Kui smuuti sisse panna kodujuustu, pähkleid ja kaerahelbeid saab kokku väga toitva söögikorra.

Lõunasöögi ja õhtusöögiga on muidugi keerulisem. Minu plaan ei ole midagi erakordset, sellepärast mõtlesingi küsida, kas keegi on mu lugejatest midagi sellist proovinud ning on kellelgi mõnd näidismenüüd? Täna tuleb mul igatahes sellega pusima hakata. Ma kindlasti plaanin ka siin oma menüüd kajastama hakata.

18 thoughts on “Uus elustiil/katse?!

    1. Fitlap on väga tore programm, kuid sellega on üks häda. Ma olen selline lihtne inimene, et hommikuti (va nädalavahetusel) ei tahaks väga palju võimelda selle nimel, et hommikusöök saaks valmis ning ma ei viitsi päris iga päev süüa teha. No minu silmis pole probleem sama sööki mitmel päeval süüa. Muidugi saab sealt erinevaid ideid, aga raha eest päris ei tahaks.

      1. Ahjaa, selle unustasin ka mainida, et tihti on nii, et üht sööki sööme mitu päeva, kui teen mingit vormirooga või pannirooga ja see on kodus kokkamise juures kõige parem – et ei pea iga päev sellisel juhul süüa tegema 😀

  1. Korra nädalas poes käimine on suurepärane! Teen igal õhtul õhtusööki just nii palju, et saaksime mõlemad toidu karbiga tööle kaasa võtta. Sellega hoiab ikka korralikult raha kokku 🙂 Retseptidest nii palju, et mulle väga meeldib erinevaid salateid teha-värske salat tatra/kinoa/bulguriga/soojade juurikatega+ sooja kana/kala/liha tükkidega, tatar kodujuustu ja suitsukanaga aga üldiselt teen toitu nimega “ei millesti midagi” ehk siis kapis olevad asjad keeran loominguliselt kokku 😀

    1. Andsid hea mõtte- kinoad ja läätsed, mida saaks kasutada erinevate toitude tegemiseks. Tatar on muidugi õilis toit, aga mina seda paraku ei söö. Küll aga lubasin kaaslasele lõunasöökideks seda teha.

  2. Meil on sarnane süsteem: nädalamenüü, üks suur nimekirjaga poeskäik ja nädalas 1-2 väiksemat (enamasti piimatoodete ostmiseks, neid kulub meil palju ja terve nädala ei säiliks ega mahuks külmkappi). Menüü koostan vastavalt sellele, mis kokaraamatut parasjagu läbi kokkan, nii et mingit head näidist jagada pole. Meie kogemus on, et 4-5 päeva jaoks täismenüü (hommik, lõuna, õhtusöök, snäkk ja magustoit) koostades tuleb nädalaks välja, sest ikka jääb ühtteist üle, käime väljas, mingitel kiiretel hetkedel teen menüüväliseid sööke vms.
    Kindlasti tasub mõelda läbi toiduainete paigutus, mul esimestel nädalatel juhtus tihti seda, et mingi aeg hiljem leidsin külmkapist kuskilt tagant nurgast mingi aegunud toote, mille olin totaalselt unustanud. Nüüd üritan sorteerida selle järgi, et üks riiul on avatud ja lähipäevil aeguvatele toodete (ehk nn kasuta kohe riiul), ülejäänud riiulitele panen asjad nii, et kauem säilivad tahapoole, rutem aeguvad ettepoole. Vahepeal kirjutan ka markeriga suurelt säilivuskuupäevasid peale, et ei peaks kuskilt otsima hakkama. Samuti puu- ja köögiviljade puhul, kuna ostame korraga suurema koguse, siis tuleb rohkem jälgida, et porgandid ei jõuaks salaja pehmeks minna vms.
    Positiivne on kindlasti igasugu suvalise kraami ostmise vähenemine – ma pean tabelit, kuhu kategooriate kaupa panen kirja toidule kulutatud raha ning kui tööl käies iga päev toidupoest läbi hüppasin siis võrreldes praegusega kulus ikka rohkem kommide, snäkkide, saiakeste jms peale, mis nagu pooljuhuslikult toidukorvi tee leidsid 😀
    Igatahes edu ja ootan huviga, kuidas teile selline korraldus sobib! 🙂

    1. Õnneks mu külmkapp on üsna tühi kogu aeg, seega asjad nö ära ei kao. Küll aga praegu on olnud nii, et poes on mingi asja isu ja siis lõpuks jääb see kappi seisma. Nii kahju on toitu ära visata, sest see on aegunud ega kõlba süüa. Aga kui asju on kaks siis ma asetan alati uue taha ja poolelioleva (või siis kiiremini rikneva) ettepoole.

  3. See on sul väga hea plaan! Me oleme pikemat aega lihtsamat varianti sellest sinu plaanist praktiseerinud, ehk et käime nädalas 2x poes (alati see nii ideaalselt ei õnnestu kahjuks). Üks kord tööpäevade söögi jaoks ja kuna nädalavahetus on alati selline nagu ta on – küll käivad sõbrad grillimas või oleme ise kuskil külas, siis pole mõtet nv’ks palju toitu meie arvates külmikusse varuda. Samas on see ühtlasi ka miinus, kuna teinekord kui on kodune nv ja nokitseme siin midagi teha ja kõht läheb tühjaks, on väga lihtne haarata kiirtoidu või take-away järgi või käia mitu korda poes. Seega tuleks leida ka meil mingi lahendus sellele. Nädala sees toimib kõik väga hästi, sest mul on hommikusöögi asjad kodus olemas, lõunat me kodus ei söö (mina olen kodus ja söön midagi kergemat ja S sööb tööl), õhtusöögi asjad ka kodus olemas, seega nädala sees tean täpselt, mis menüüs olema saab ja üritan hoida õhtusöökide menüü sellise, et saan valida, et kui täna on kiirem õhtu (vaja kuskile jõuda), siis saab söögi kiirelt teha ja teinekord kui rohkem aega, siis saab pikemalt vaaritada. Nii et nädala sees toimib meil see kenasti, see on vähendanud ka näksimiste arvu, sest me lihtsalt ostame vähem näkse koju, alguses ei ostnud üldse, mõtlesime, et ohh, saame hakkama 😀 aga ikka ei saanud küll. Et tuleb ikka näkse ka varuda, aga siis pole lihtsalt selliseid impulssoste. Ma pigem sooviks nõu, kuidas see nädalavahetus ka korda saada 😀 Sest tihti nv’l “premeerime” end väljas süües või take-away’d kuskilt haarates ja külla minnes lähme ju jälle poest läbi ja sealt tuleb meeletult näkse kaasa… Nii et nv keerab meie jaoks selle “ideaalse” plaani suht tuksi 😀 Ootan juba sinu progressi ja vb nv nõuandeid! Igatahes edu 🙂

    1. Jaa, mõtlesin ka hirmuga kohe sellele kui tulevad külalised külla või nädalavahetused. Lükkasin selle alustusaja aprilli lõppu, sest meil olid sünnipäevad järjest ja nüüd saab veidi rahulikumalt võtta. Mõtlesin ka vahepeal, et teen plaani pühapäevast neljapäevani, sest nädalavahetustel me käime sageli väljas söömas või kuskil külas (või võõrustame ise). ERITI, kui kohe on hakkamas suvi, kus ahvatleb terassil olev grill. Eks näis, meil on proovinädal ja siis nädala lõpus, ehk saab juba täpsemalt mõtlema hakata. Alguses plaanisin ka panna mingi piirsumma ja nii katsetada, aga ka see on tulevikumuusika, sest mul hetkel puudub täielik teadmine, kui paljuga me nädalas hakkama saaksime.

  4. Ma kirjutasin kunagi Ideesahvrile meie süsteemist: http://ideesahver.ee/blogid/gerttu_kodublogi/kategooriad/gerttu_kodublogi/1B49E/#Mida%20täna%20süüa%20teha?
    Minu jaoks kõige paremini ikkagi töötab see, et panna erinevatesse kategooriatesse kirja söögid, mida meeldib teha/süüa – neid on tegelikult ilmselt palju rohkem, kui esimese hooga mõtled 🙂 Aitab kaasa ka menüü nii-öelda tasakaalustamisel, sest teadlikult saad oma nimekirjadest valida ühe supi, ühe salati jne. Pluss aitab asju ka lõpuni ära kasutada, st kui ma ostan näiteks suure karbi rukolat, siis ma üritan vaadata, et see sisalduks nädala jooksul kahes toidus (kasvõi esmaspäeval salatis ja neljapäeval risottos/pitsal), et ei peaks poolt karpi minema viskama.

    1. Oh, väga äge on nii näha kellegi teise plaani. Ma ise ikka üritan ka nii, et toit oleks võimalikult vaheldusrikas. Ja toitu tuleb planeerida ja, et midagi kaotsi ei läheks.

  5. Mul ei säilinud asjad, kui nädalaks ette ostsin, ei olnud nii värsked. Tegin siis pooleks nädala. Nüüd käin kaks korda poes. Iga 3-4 päeva tagant.

  6. Meie käime ka poes reeglina nimekirjaga, nädala alguses üks suurem varumine ja näiteks reedel uus käik, et nädalavahetusel paar paremat pala valmis kokata. Emotsioonioste üldiselt ei tee aga samas rändavad korvi ka nimekirjavälised asjad. Kui regulaarselt tarbitav kaup (pesugeel, hambapasta, suhkur, tee jms) on sooduses siis ostame kindlasti, isegi kui hetkel veel vaja pole.
    Tegime korra eksperimendi ja kogusime kokku kõik poetšekid kuu jooksul. Tulemused kuu lõpus olid pehmelt öeldes jahmatavad. Selgus, et ainuüksi toidupoodidesse jäi meil tol kuul raha rohkem kui oli minu vanemahüvitis, lisaks veel apteegitšekid ja näiteks riided lapsele. Aga kuna meil on peres 2 sissetulekut siis kardinaalseid muutusi ostukäitumises siiski ei teinud. Emotsioonioste küll väldime aga toit olgu siiski korralik ja täisväärtuslik, liha asemel viinereid ei osta, värske kraam on alati laual. Pigem loeme rohkem toidu koostist ja valime kallima kui see on kvaliteetsem.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s